Rękojmia co to ? Rękojmia – prawa i obowiązki sprzedawcy w 2025

co to jest rękojmia – to pytanie zadaje sobie niejeden sprzedawca kiedy otrzymuje reklamację od swojego klienta. Z tego artykułu dowiesz się:
kiedy przysługuje rękojmia
ile trwa rękojmia
gdzie kończy się odpowiedzialność sprzedawcy

Kliknij w obrazek i dołącz do merytorycznej grupy rozwojowej dla sprzedawców na Facebooku.

Kiedy przysługuje rękojmia?

Jeśli klient twierdzi, że w związku z awarią zakupionego samochodu przysługuje mu rękojmia przy zakupie używanego samochodu zanim odpowiedz na pismo ustal czy klientowi w ogóle przysługuje takie prawo.

Rękojmia przysługuje konsumentom, czyli osobom fizycznym lub właścicielom jednoosobowych działalności gospodarczych, których zakup nie jest bezpośrednio związany z charakterem zawodowy prowadzonej działalności. Jeśli auto sprzedawałeś osobie prawnej (np. spółce) to być może wcześniej skorzystałeś z prawa do modyfikacji, ograniczenia lub wyłączenia rękojmi? W takiej sytuacji warto sprawdzić warunki umowy sprzedaży samochodu, aby ustalić w jakim zakresie będziesz odpowiadał jako sprzedawca za wady towaru. Co więcej pamiętaj, że jako sprzedawca z tytułu rękojmi odpowiadasz tylko za te wady pojazdu, które istniały w momencie sprzedaży (nawet jeśli nie zostały wtedy ujawnione). Jeśli jednak wada powstała po zakupie, to nie odpowiadasz za taką wadę.

Ile trwa rękojmia?

Wielu kolegów z branży lub „ekspertów z Internetu” może przekonywać Cię, że konsumentowi możesz skrócić rękojmię, że trwa ona tylko 3 miesiące albo rok. W rzeczywistości Artykuł 43c 1) Ustawy o prawach konsumenta wyraźnie precyzuje, że „Przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru
z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej
chwili”
. To oznacza, że jeśli zgodnie z prawem nie zmodyfikowałeś, ograniczyłeś lub wyłączyłeś rękojmi kupującemu (o ile nie jest on konsumentem) będziesz odpowiadał za sprzedany samochód przez 2 lata.

Istotnym jest, iż nawet konsumentowi nie zawsze przysługują pełne uprawnienia. Jeśli przy sprzedaży wyraźnie i odrębnie poinformujesz klienta o konkretnej wadzie samochodu, a ten wyraźnie i odrębnie ją zaakceptuje wtedy Twoja odpowiedzialność zostaje ograniczona. Zapisz się do newslettera, aby otrzymać darmowy pakiet dokumentów, które pomogą Ci ograniczyć odpowiedzialność z rękojmi.

Pola wyboru

Gdzie kończy się odpowiedzialność sprzedawcy?

Jak już wspomnieliśmy w artykule Twoja odpowiedzialność za sprzedany towar kończy się z upływem dwóch lat od sprzedaży samochodu. Po tym terminie będziesz odpowiadał tylko za podstępnie zatajone wady samochodu(np. jeśli celowo i podstępnie ukryłeś jakąś wadę przed klientem). Twoja odpowiedzialność kończy się również w przypadku wyraźnego i odrębnego poinformowania klienta o konkretnej niezgodności towaru z umową, którą klient wyraźnie zaakceptował (patrz Ustawa o prawach konsumenta). Pamiętaj jednak, że zawsze kiedy klient składa reklamacje domniema się, że wada fizyczna lub wada prawna istniała w momencie sprzedaży samochodu. Dlatego tak ważne jest, aby kompletować dokumenty związane ze sprzedażą samochodu.

Przeczytaj inne artykuły

Jak rozmawiać z trudnym Klientem?

Jak niezadowolonego klienta zmienić w ambasadora marki?

Jak pozyskiwać więcej opinii w Google?

CATEGORIES:

Autohandel

Comments are closed

Latest Comments

Brak komentarzy do wyświetlenia.